(7-8 кл)
Мета:
Сприяти розвитку інтересу до вивчення фізики, розвивати пізнавальну активність
Ведучий
Всі науки якось раз сперечались
І від того між собою ледве не подралися:
Хто із них найголовніша,
Та й до того ж найскладніша,
і сьогодні їх розмову
ми послухаєм с тобою.
Математика. Добрий
день. Сподіваюсь, усі впізнали мене, я — Математика. Кажуть, що я цариця всіх
наук, це так. Я — цариця, але я ще і мати. Я можу бути і лагідною, і суворою,
але завжди справедливою. Усі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в
будь-якій родині мої діти всі різні, але у нас є спільні риси — усі ми дуже
важливі, складні та водночас цікаві, жодна людина не може обійтись без нас.
Настав час познайомити вас з моєю донькою — Фізикою.
Мова: Шість
класів жили і у 7 класі прожили би без неї. Теж мені наука: як не струмом
вдарить, то яблуко з башти на голову кине.
Математика. Постривай,
як не хочеш знайомити дітей з фізикою, то розкажи щось про себе, на те ти й
мова.
Мова. Я
найстарша, я народилася разом із людиною. Люди спілкувалися, набували життєвого
досвіду і передавали його своїм нащадкам. Минули століття... Завдяки своєму
розуму і праці людина створила нові засоби спілкування — радіо, телефон,
телебачення, Інтернет.
Математика. Але чи це
було пов'язано з фізикою?
Мова. Мабуть,
так. Якби не знання фізики, людина не зуміла б використати перо, виготовити
чорнило, створити друкарські машини, які розширили межі спілкування між людьми.
(Звертається до Географії.) А що ти
думаєш про фізику? Чи можеш ти обходитися без цієї всезнайки?
Географія. Що
ти?! Без законів фізики не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів,
утворення вітру. Я вже не кажу про подорожі: без фізики ні
човнів, ні повітряних куль, ні залізниці, ні літаків — на волах далеко не заїдеш.
Мова. Цікаво, а
що скаже Біологія.
Біологія. Усім
відомо, що фізика — основа техніки. Фізика широко використовується для
досліджень у біології, допомагає зрозуміти особливості будови, життєдіяльності
рослинного та тваринного світів.
Мова. Зрозуміло,
географія і біологія заодно з фізикою — бо це науки про природу.
Цікаво, що б
сказало про фізику Малювання? Почне казати — хто мені фарби зробить, як не
фізика з хімією; та й художники, не знаючи фізики, не вдосконалювали б свої
витвори. Навіть щоб продукти харчування та одяг створювати, потрібно фізику
знати! Всюди влізла!
І чайник не
так без неї кипить, і літак не летить, ліки в шприц не набереш, урожай не
збереш; будинок не побудуєш, трактор не спроектуєш. Мабуть, математика має
рацію, без фізики жити не можна.
— Історіє, розкажи нам, будь ласка, про неї.
Хто, як не ти, може все розставити на свої місця, і навести лад.
Історія. Фізика
зародилася дуже давно, спочатку вона об'єднувала всі знання людини про природу.
Ще грецькі вчені за кілька сотень років до нашої ери намагалися пояснити
походження світу й з'ясувати причини всіх змін, які відбуваються в природі.
Слово фізика (грецьке physic — природа) вперше з'явилося у працях
давньогрецького філософа Арістотеля. Правда, досліджувалися тоді лише поодинокі
природні явища або зміни, які люди мали змогу спостерігати.
Учитель.
Тож, діти, настав час запросити до нас саму фею Фізику. (виходить учениця в костюмі феї)
Фея Фізика:
Добрий день вам, любі друзі!
Я рада вітати вас у моїй країні. На початку подорожі ознайомимося із
зародженням і розвитком фізики. Демонстрація презентації «Зародження і розвиток
фізики».
Ми відвідаємо острови Механіка,
Електрика, Оптика, побуваємо в містах Чаклунів, Приладграді та у печері
Нерозгаданих таємниць.
Я розкажу вам, любі діти,
Що будем разом з вами вчити:
Закони, формули, задачі
Всі зможете ви розв’язати,
Дасте ви відповідь на всі питання
Без особливого вагання.
Тож час не будемо ми витрачати
Пора у подорож вже вирушати.
1 Учениця
(Механіка)
Коротка
розповідь про механіку
2 Учениця
(Електрика)
Коротка
розповідь про електрику.
3 Учениця
(Оптика)
Розповідає
про оптичні явища.
Фея Фізика.
Це далеко не всі острови моєї країни, з усіма
ними ви познайомитись протягом подальших подорожей на уроках фізики. А от зараз
ми завітаємо до міста Чаклунів, де на нас чекає маг і чаклун. Він вам покаже
багато цікавих дослідів, пояснити які, ви зможете отримавши відповідні знання з
фізики.
Маг (учень, одягнений в костюм Мага).
Я радий всіх вас тут вітати,
Готовий дослід показати.
Та все ж, скажу вам я спочатку,
Щоб все у вас було в порядку:
Охайно треба працювати
Безпеки правила слід пам’ятати.
(Демонструє
цікаві досліди)
Наприклад:
Обладнання:
1. Фокус
зі склянкою води. Склянку,
заповнену водою більше ніж наполовину, накривають аркушем паперу і різко
перевертають. Папір триматиметься. Чому?
Пояснення. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж тиск
води і повітря у склянці.
2. Хустинка,
що не горить. Носовичок
сильно намочити у воді і трохи викрутити. Потім змочити спиртом і запалити.
Коли полум'я згасне, носовичок залишиться цілим.
Пояснення. Не згорів, тому що вода має високу
теплоємність.
3. Папір і цвях. Залізний цвях обгортають тонкою
смужкою паперу і тримають у полум'ї свічки. Папір певний час не загоряється.
Чому?
Пояснення.
Теплопровідність
заліза велика, тому цвях відводить теплоту від паперу.
4.
Нагріваємо воду в паперовому стаканчику на полум'ї свічки. Папір не горить. Чому?
Пояснення. Вода має велику теплоємність.
5.
«Іван-покиван». Якщо в корок увіткнути вертикально голку, горизонтально — виделки,
утворюється «іван-покиван», що тримається на вістрі голки і не падає. Чому?
Пояснення.
Таке
розміщення виделок і голки у корку забезпечує стійку рівновагу, оскільки центр
голки розмішується на вістрі голки.
6. Варене
куряче яйце саме залазить у пляшку після того, як у ній згорів клаптик паперу.
Чому?
Пояснення.
Повітря
в пляшці розріджене. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж у пляшці.
7.
Глядачам пропонується завдання: розмістити вказівні пальці обох рук під шваброю у
горизонтальному положенні (пальці утримують кінці швабри) і, одночасно
пересуваючи, звести пальці досередини швабри.
Пояснення.
Це
зробити неможливо, оскільки геометричний центр швабри не співпадає з її центром
маси. Вказівні пальці обох рук зійдуться ближче до поперечини.
8. На дно
тарілки кладуть монету і наливають трішки води, щоб вона лише прикрила монету. Завдання
полягає в тому, щоб дістати монету, що лежить на дні тарілки з водою, не
замочивши рук, за допомогою склянки, свічки і сірників.
Фея Фізика.
Так довго можна чаклувати,
Та слід вже далі мандрувати.
Кожен з вас вже дещо знає,
Приладград на нас чекає.
Тут приладів чимало є
Кожний місце зна своє,
Учням всім допомагає
Явища й закони роз’ясняє.
(Учні
демонструють прилади, називають їх і пояснюють призначення)
Фея Фізика. Ой, що це? Кругом темно як вночі. Куди це
ми потрапили? (Читає напис на карті) Печера нерозгаданих таємниць. Ось
погляньте, якісь незрозумілі формули, схеми.
Тут все незнайоме, загадкове, цікаве. А для того щоб пройти цією печерою
і знайти вихід нам потрібно буде багато-багато знань, вмінь і навичок з фізики.
І вісі ці знання ви отримаєте на уроках
фізики і подолавши перешкоди виберетесь з цієї печери. А допоможе вам у
цьому ваш вчитель, підручники, довідники, а саме головне бажання вивчати таку
цікаву і важливу науку – фізику.
Подорож наша вже скоро скінчиться
Нам же потрібно надалі навчиться
Фізику знати і розуміти:
Схеми читати, закон пояснити,
Вміти задачі усі розв’язати,
Формули вчити і добре їх знати.
То ж всім бажаю цікавих уроків
Щоб досягти результатів високих
Немає коментарів:
Дописати коментар